Kair przez ostatnie dziesięciolecia stał się miastem o bardzo dużym potencjale turystycznym. Bogata historia egipskiej metropolii w połączeniu z licznymi miejscami, w których można odkrywać kulturę regionu, sprawia iż Kair staje się częstym celem turystycznych peregrynacji. Co jednak najważniejsze, to jedno z tych miast, które nigdy nie zasypia, a życie toczy się 24 godziny na dobę. Jest to bardzo ruchliwe miejsce, więc warto dowiedzieć się więcej na temat opcji transportu publicznego. Z poniższego artykułu wyczytasz wszystko, co należy wiedzieć, by poruszać się po Kairze.
Transport publiczny w Kairze – kilka opcji do wyboru
Zacznijmy od tego, że jest to metropolia całkiem ludna. Dane z 2024 roku, wskazują że zamieszkuje ją ponad 20 milionów osób. Co się z tym wiąże? Oczywiście spore zatłoczenie na drogach Kairu, które zresztą zaliczyć można do tych najniebezpieczniejszych na świecie. Korki bywają tutaj w godzinach szczytu gigantyczne. Lepiej zatem polegać na transporcie publicznym, niż wynajmować samochód.
Na szczęście jest tutaj w czym wybierać. Niektórzy uznają, że najlepszym sposobem na poruszanie się po Kairze jest metro, inni wskażą na taksówki, a dokładniej ichni odpowiednik Ubera. O ile niegdyś funkcjonowały jeszcze na terenie miasta liczne węzły tramwajowe z XIX wieku, to dzisiaj większość z nich rozebrano. Związane to jest oczywiście z rosnącą ilością samochodów. Kilka linii kursuje jeszcze na przedmieściach Kairu. Turyści wskazują na jeszcze jeden środek miejskiej lokomocji – to feluki, czyli prywatne drewniane łodzie z ogromnymi żaglami. Rejs takim wynalazkiem można uznać zresztą za kolejną atrakcję turystyczną podczas odwiedzania Kairu i zwiedzania okolic miasta.
Metro w Kairze
System metra jest czysty, niedrogi i niezwykle wydajny, ale czasami może być bardzo zatłoczony, szczególnie w godzinach szczytu. Tak czy owak, jest to doskonała recepta na uliczne korki. Dotąd istniały dwie linie metra o łącznej długości 62 kilometrów (zielona i czerwona). Ukończenie w ostatnim czasie linii 3 (niebieskiej), szczególnie przydatnej w dostępie do lotniska, rozszerzyło sieć metra w Kairze i prawdopodobnie szybko stanie się preferowanym środkiem transportu dla wielu odwiedzających egipską stolicę.
- linia czerwona – łączy najważniejsze stacje miasta w okolicach, El-Marg do Helwan, docierając również w pobliże Gizy
- linia zielona – łączy biedne północne przedmieścia Shubra El-Kheima z zamożną dzielnica Muhandessin
- linia niebieska – łączy Nasr City z centrum Kairu, doprowadzona ma być docelowo do lotniska
Prawda jest taka, że to bardzo wygodny i tani sposób na zwiedzanie okolicy. Pojedynczy bilet za przejazd kosztuje tylko 5 funtów egipskich. Można wykupić też karnet na cały dzień (20 funtów) lub tydzień (50 funtów egipskich).
Taksówki, Uber i tuk tuki w Kairze
Jeśli wolisz pozostać na powierzchni, taksówki są dobrym sposobem na dotarcie do miejsc, których nie obejmuje metro kairskie. Poleca się je szczególnie na dotarcie z międzynarodowego lotniska w Kairze (CAI), które znajduje się około 20 kilometrów na północny wschód od centrum miasta. Złota zasada jest jedna: unikaj godzin szczytu (8–9 rano, 18–19 wieczorem) i zawsze negocjuj cenę przed rozpoczęciem jazdy. Niestety taksówki z taksometrami nie są jeszcze zbyt powszechne w Kairze. Generalnie ceny za pół godzinny kurs wahać się powinny od 50 do 150 LE (funtów egipskich). Podstawowa stawka to 8 LE, a każdy przejechany kilometr to koszt około 4 LE.
Możesz również skorzystać z Ubera, aby poruszać się po Kairze i zwykle jest to niedrogie. Niektórzy egipscy kierowcy Ubera mówią po angielsku, jeśli poprosisz o to w aplikacji. Polecamy ściągnąć sobie na telefon stosowną apkę – jeżeli lubisz luksus to rozważ Black Uber. Alternatywą będą tradycyjne tuk tuki, które potrafią się nieźle przedzierać przez miejskie korki. Zwyczajowo 10-minutowa przejażdżka kosztuje około 20 LE.
Autobusy i tramwaje w Kairze
Są osoby, które lubią jeździć miejskimi autobusami. Dobra wiadomość jest taka, że w Kairze funkcjonuje kilka ich typów. Najtańsze są te typowe miejskie – to stara flota z otwieranymi drzwiami, ale docierająca dosłownie do każdego zakątka miasta. Spodziewaj się tam sporego tłoku, zapłacisz jednak tylko około 3 LE. Mikrobusy są nieco bardziej komfortowe, ale i droższe – szykuj 5 LE za kurs. Być może ktoś będzie chciał korzystać z autobusów prywatnych, ale te są naprawdę drogie… Dodatkowa atrakcja jest taka, że nie ma faktycznie jakiejś mapy z rozkładem jazdy autobusów. Kursują raczej nieregularnie i jeśli nie znasz miasta, to musisz podpytać kierowcy lub lokalsów gdzie wysiadać.
Tramwaje są w Kairze powoli passe, ale stanowić mogą póki co całkiem atrakcyjną formę przemieszczania się po mieście. Suną raczej powoli i można obserwować miasto z wagonów. Ponadto, przejazdy są stosunkowo tanie, a bilety można kupić w kioskach na terenie stolicy.
Łodzie feluki i wodne taksówki
Najlepszym miejscem do wynajęcia feluki jest przystań Dok Dok w Garden City. Spodziewaj się zagorzałych negocjacji dotyczących ostatecznej ceny. Ostatecznie powinna ona oscylować wokół kwoty 60 – 80 funtów egipskich (około 7 do 9 dolarów) za godzinę rejsu. Dodajmy tutaj, że łodzie są przeznaczone nie tylko do oglądania samego Kairu, ale także przewożenia turystów na trasie do i z atrakcji w Gizie, takich jak Piramidy czy Wielki Sfinks.
Na terenie miasta, a właściwie rzeki, działa usługa NileTaxi. Może się ona okazać idealną alternatywą dla poruszania się po mieście. Główne przystanki znajdują się w okolicach mostu Qasr el Nil, a trasy rejsów biegną wzdłuż brzegów rzeki z Zamalek do Maadi Pier, na południu miasta. Ceny przejazdu oscylują wokół 50–100 LE. Rewelacyjne widoki z łodzi gwarantowane!
Autor: Krzysztof Kołodziejczyk – Zaprzysięgły miłośnik Pana Samochodzika. Fan turystycznych wycieczek i badacz historii, zagubiony bez reszty w dziejach starych zamków, dawnych miast i osad. Turysta z przypadku – pisarz z powołania – historyk z wykształcenia. Dlaczego? Podróże kształcą i inspirują!